Motiverende å sette kunnskapen ut i praksis

Redin blir motivert av å bruke det han har lært til hjelp for andre. Som andreårslærling på en videregående skole, får han god anledning til å hjelpe ansatte og elever med stort og smått.

Ung mann med mørkt hår og briller - Klikk for stort bildeRedin Omar lærling Frogn vgs Privat

Redin Omar er lærling i IT-driftsfaget på Frogn videregående skole

– Jobben min består for det meste av å hjelpe de ansatte og elevene ved skolen med å få ting til å virke. Det kan være helt enkle ting, som å finne fram lader til dem som har glemt sin hjemme, eller å sørge for at lyd og video fungerer når de skal presentere. Det kan også være mer komplisert – tekniske problemer der løsningen ikke er helt enkle. Da må jeg lete etter svar og prøve meg fram. 

– For meg er det viktig å være på et arbeidssted der jeg får satt kunnskapen min ut i praksis. Det gir meg en god mestringsfølelse, og da er jeg også til best nytte for virksomheten jeg jobber i. Motivasjonen min ligger i å få bruke det jeg har lært til hjelp for andre. 

Godt læremateriell

Redin er godt fornøyd med læremateriellet han får tilgang til som lærling i FRID IKS. 

– Det digitale læremateriellet er bra, for eksempel Packet Tracer-programmet, som er en del av CCNA-kurset. Der kan jeg simulere et nettverkssystem, analysere og feilsøke. Jeg lærer mye av det, og det gir meg en god følelse når jeg mestrer nye ting. Jeg begynte på CCNA-kurset, og fullførte første delen. Jeg fortsatte på del to, men syns det ble veldig teoretisk. Jeg liker å jobbe med praktiske oppgaver. Nå tar jeg serverdrift-kurset. Det er mye mer praktisk rettet, og jeg får lære mer om drifting av servere.  Det er engasjerende å lære nye ting og få praktiske oppgaver underveis.

En varm velkomst

Redin har allerede tilbrakt et år som lærling, men han husker godt tilbake til starten. 

– Jeg fikk en varm velkomst første dagen på jobb i FRID IKS. Jeg ble vist rundt og ble kjent med dem som jobber der. Alle vi nye lærlinger møttes på fylkeshuset for å bli kjent med hverandre og høre mer om hva som er vår rolle og hva vi skulle gjøre. 

– Da jeg var ny som lærling, trengte jeg mye hjelp og stilte mange spørsmål. Jeg kjente ikke til noen av systemene på arbeidsplassen. Nå har jeg lært mye og er mer selvhjulpen. Jeg liker å prøve meg fram og lete etter løsninger selv før jeg spør veilederen min. Står jeg helt fast, spør jeg, og da får jeg hjelp.